صادرات تراکتور به نام تراکتورسازي به کام دلالان

مديرعامل شرکت تراکتورسازي تبريز: صادرات تراکتور در شرايط کنوني به جاي آنکه براي اين شرکت مزيت داشته باشد به کام دلالان و واسطه ها شده است.

ابوالفتح ابراهيمي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما افزود: بيش از 95 درصد قطعات صنعت تراکتور را در داخل توليد مي کنيم که موجب شده قيمت تمام شده تراکتور براي ما ارزان تر باشد ما هم با کمي تفاوت، آن را به بازار داخلي عرضه مي کنيم در حالي که قيمت هاي صادراتي ما 4 تا 5 ميليون تومان گران تر از بازارهاي داخلي است.

وي اضافه کرد: تراکتوري که ما با قيمت 15 هزار دلار به کشورهاي همسايه صادر مي کرديم بعضي از دلالان آن را به صورت ريالي از بازار داخلي که ارزان تر است تهيه مي کنند و از آنجا که قيمت ارز افزايش يافته است اين محصول را در کشورهاي همسايه به قيمت 9 هزار دلار صادر مي کنند که موجب شده علاوه بر تاراج ثروت ملي، صادرات ما هم قطع شود.

ابراهيمي خطاب به مسئولان سازمان توسعه تجارت و گمرک گفت: چطور ما نمي توانيم خودروي سواري توليد داخل را به راحتي از مرز خارج کنيم و مي گويند بايد فک پلاک شود، ضمانتنامه بگذاريم و از کارخانه سازنده گواهي بياوريم اما تراکتور را که پلاک هم دارد به راحتي از مبادي رسمي مرزها خارج مي کنند.

وي افزود: بارها به مسئولان وزارت صنعت تذکر داديم اما ترتيب اثر ندادند در حالي که وقتي با متوليان کشورهاي مقصد صحبت مي کنيم در مواردي ترتيب اثر مي دهند.

مديرعامل شرکت تراکتورسازي تبريز همچنين با انتقاد از تصميم معاونت اقتصادي وزارت صنعت در انتقال تراکتور از گروه 4 کالايي به گروه 3 و 2 کالايي گفت: اين تصميم موجب مي شود براي واردات تراکتور از ارز دولتي و يا ارز بازار ثانويه استفاده شود.

ابراهيمي افزود: در شرايطي که وزارت بهداشت برخي داروها را از فهرست شمول داروهاي با ارز دولتي خارج کرده چه لزومي دارد تراکتورهايي را که هم صادر مي کنيم و هم ارزآوري براي کشور دارد وارد کنيم؟ اين رويه ضربه اي به اشتغال بيش از 200 هزار نفر است که در استان هاي کردستان، آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي داير است.

وي ادامه داد: در سال حمايت از توليد ملي، مسئولان دولتي ارز ضروري را به واردات کالاهايي که مشابه داخلي دارد اختصاص داده اند آن هم واردات تراکتور از کشورهاي چين، هند و کره جنوبي که محصولات خودرويي خود را به مقصد ايران تحريم کردند و موجب شدند قيمت خودرو در ايران افزايش يابد.

مديرعامل شرکت تراکتورسازي تبريز گفت: اين شرکت که محصولات تراکتور از 20 اسب بخار تا 150 اسب بخار را توليد مي کند هم اکنون به کشورهاي اروپايي هم صادرات دارد و چند سال متوالي است که به عنوان صادر کننده نمونه ملي شناخته شده است.