ريخته گري تراکتورسازي بزرگترين واحد ريخته گري خاورميانه است/ سرنوشت قطعه سازي ايران در دستان صنعتگران آذربايجان

نصر: رئيس هيات مديره و مدير عامل گروه صنعتي تراکتورسازي ايران گفت: ريخته گري تراکتورسازي بزرگترين واحد ريخته گري خاورميانه است.

به گزارش نصر به نقل از ستاد اطلاع رساني همايش " بزرگ قطعه سازان و ماشين سازان تبريز 2018 "، ابوالفتح ابراهيمي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: به دو دليل آذربايجان شرقي از نظر خودروسازي و کارگاه هاي قطعه سازي در کشور از اهميت ويژه اي برخوردار است؛  اولا تعداد اين کارگاه ها قابل توجه است ثانيا اقداماتي که در ساير نقاط کشور توان اجرايي ندارند با واسطه افراد فني در اين استان عملياتي مي شود.

وي با بيان اينکه تمام مديران فني در قطعه سازي به نوعي يا از استان آذربايجان شرقي هستند يا به نوعي در اين استان کسب تجربه کرده اند اظهار داشت: اين واحدهاي قطعه سازي که به نوعي سرنوشت واحدهاي قطعه سازي ايران را مشخص مي کنند از اهميت ويژه اي برخوردارند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن تبريز اضافه کرد: واحد هاي قطعه سازي اين استان نشان داده اند در چند سال اخير با وجود انواع تحريم ها توانسته اند صنعت قطعه سازي را در ايران راهبري کنند و به اهداف خوبي نيز برسند.

وي اذعان داشت: پيش از اين روزي کسي فکر نمي کرد در کشورمان تراکتوري توليد کنيم که هيچ قطعه خارجي در آن به کار نرفته باشد و مهمتر از آن تراکتور توليد شده را صادر کنيم که مشتريانمان فقط تراکتوري بخواهند که روي آن ساخت ايران درج شده باشد.

ابراهيمي  اضافه کرد: اين امر باعث افتخار ما است افتخاري که مديون قطعه سازان داخلي به خصوص استان است.

وي با اشاره به برگزاري  همايش " بزرگ قطعه سازان و ماشين سازان تبريز 2018 " اظهار داشت: به نظر ما اين همايش از اهميت بالايي برخوردار است و اتاق بازرگاني هم از اين همايش حمايت مي کند و پشتيبان اين مراسم است.

وي در ادامه با اشاره به برخي ظرفيت هاي فوق العاده تراکتورسازي ايران تاکيد کرد: بعد از ايران خودرو و سايپا، تراکتورسازي مي تواند بزرگترين واحد خودرو سازي در کشور باشد چرا که هم موتور را خودمان توليد مي کنيم و هم بزرگترين واحد ريخته گري را داريم که بزرگترين واحد ريخته گري خاورميانه است.

مدير عامل گروه صنعتي تراکتروسازي ايران  گفت: بيشترين قطعات ايران خودرو و سايپا از همين واحد ريختگري تراکتورسازي تامين مي شود.به همين دليل اهميت تراکتورسازي در رشد واحد هاي خودروسازي کشور از اهميت بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: زماني که فروش تراکتور در استان بالا مي رود در نتيجه آن واحد هاي قطعه سازي استان هم به رونق مي افتند.

وي عملکرد گمرکات استان را در بخش واردات تراکتورسازي مثبت ارزيابي کرد و اذعان داشتاين بخش در حل مشکلات توليدکنندگان يا واردات و صادرات عملکرد خوبي به نمايش گذاشته اند ولي سياست هاي دولت در بخش واردات تراکتور ضربه اصلي را به بخش قطعه سازان وارد کرده و سياست هاي تدوين شده اي که وزارت خانه هاي زيربط دارند به نفع قطعه سازان اصلا نيست.

ابراهيمي اضافه کرد: واردات تراکتور با پنج تا 15 درصد انجام مي شود و هرکسي مي خواهد وارد مي کند که البته وقتي ارز سير صعودي پيدا مي کند اين افراد به مشکل برمي خورند.

وي افزود: چون اين واحدها مي توانند تسهيلات بانکي  دريافت کنند پس شروع به فروش مي کنند و در سال حدود يک تا دو درصد بازار در اختيار واردات قرار مي گيرد آن هم وارد کنندگاني که حتي يک پيچ و مهره ساده را هم از توليدات ايران استفاده نکرده اند. تدوين سياست هاي دولت در واردات تراکتور مهم است.

وي با بيان اينکه  تراکتورسازي تکنولوژي خود را هر سال بالا مي برد افزود: امروز به جايگاهي رسيده ايم که براي طراحي در بازارهاي غير از ايران حرف براي گفتن داريم؛ وقتي تراکتورسازي تکنولوژي خود را بالا مي برد به تبع آن قطعه سازان هم خودشان را با اين تکنولوژي به روز مي کند.

ابراهيمي در پايان تصريح کرد: براي مثال روزي کاليبراسيون اهميتي نداشت ولي امروزه بايد تمامي واحد ها کاليبره باشند يا زماني قطعات به صورت دستي و يا نيمه اتوماتيک بود ولي امروزه کاملا اتوماتيک ميباشد تا درصد خطا بسيار کم شود. در نتيجه دانش فني قطعه سازان با بالا رفتن دانش محصول بالاتر و وسيع تر مي شود.

اين گزارش مي افزايد؛ همايش " بزرگ قطعه سازان و ماشين سازان تبريز 2018 " با شعار فرصت استثنائي توسعه فروش و زنجيره تامين به همت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تبريز، انجمن مديران صنايع آذربايجان شرقي و انجمن ماشين سازان و قطعات خودروي تبريز دهم اسفند ماه امسال در هتل کايا لاله پارک تبريز برگزار مي شود.